fredag 27. februar 2009

Yes, he can!

Robert Goddard er en stjerne på min krimhimmel. Jeg oppdaga Set in stone da jeg leste anmeldelsen av den norske oversettelsen og har vært fan siden. Goddard skuffer sjelden, han er en mester i twists and turns, snur plottet 180 grader og du blir bare sittende og måpe. Det er godt gjort!
Name to a face inneholder flere sånne vrier, og det funker hver gang. Her handler det om en mystisk drukningsulykke, en stjålet antikk ring, dobbeltgjengere og tvilsom business. Uff, det ser fullstendig klisjéaktig ut når jeg ramser opp på denne måten, men da er det kanskje enda mer imponerende at boka selv aldri synker til det nivået?
Goddard blander ofte inn reelle historiske hendelser og personer i fortellingene sine. Av og til er det også elementer som grenser til det overnaturlige. Dette er sånt jeg liker! Også elsker jeg at han er så erkebritisk, både i karaktertegningene og i språket. Hvem andre bruker ord som shenaningans, balderdash og curmudgeonliness i dag? Det får det til å krible i språkkjertlene mine. Nydelig!
Godt plot, troverdige karakterer, historisk forankring og fantastisk språk... Er det noe å lure på??

Ingen kommentarer: