fredag 10. juli 2009

Politisk krim

De varme sommerkveldene tilbragte jeg på verandaen med aggressivt korsstingsbroderi og lydbok. Produktene kan jeg ikke vise fram riktig ennå, men siste lydbok har i alle fall vært De dødes navn av Ian Rankin. Er glad i Rebus. Selv om sånne lett alkoholiserte grinebitere av noen politifolk egentlig har blitt en klisjé.
Forlaget sier: Det er juli, 2005. Lederne for G8-landene er samlet i Edinburgh, og med daglige demonstrasjoner og sammenstøt i gatene er politiet drevet til bristepunktet. John Rebus er imidlertid plassert på sidelinjen - helt til en ung politiker tilsynelatende begår selvmord og en rekke spor tyder på at en seriemorder er løs. Myndighetene vil helst dysse ned begge sakene, men Rebus har aldri holdt seg til reglene. Og hans kollega Siobhan Clarke må plutselig jakte på en mann fra opprørspolitiet, som har slått ned moren hennes under en demonstrasjon. Sakte men sikkert beveger både Rebus og Clarke seg mot kanten av lovens grenser...
Oppdaga tidlig at jeg har sett denne på tv. Men jeg har så dårlig hukommelse at det sjelden spiller noen rolle :-) Dessuten la tv-versjonen omtrent ingen vekt på seriemorder-delen (som jo faktisk er den mest interessante), så det spilte uansett ingen rolle.
Hovedinntrykket etter denne lydboka? At jeg må komme meg til Edinburgh snart!

Ingen kommentarer: