tirsdag 13. oktober 2009

Pretty in pink

Marlena Evensen er rosa. Både utenpå og inni. Mest opptatt av sminke, hår, dyre klær og de kjekke guttene i tiende. Jeg forventa meg nok mest overfladisk dilldall da jeg begynte på denne første boka i Ingunn Aamodts nye serie. Og det er jo mye av det. Men det er også mye humor og gjenkjennelse. Og triste scener som minner meg om hvor stygge jenter faktisk kan være mot hverandre. Riktig god og underholdende ble boka når jeg bare kom forbi mine egne fordommer og så hele jentene, ikke bare lipglossen.
På en måte er det fint at noen skriver for de rosa jentene. Tror mange fjortisjenter vil kunne ha glede av denne, men jeg tror nok også det helrosa imaget kan ødelegge noe. Min 14-åring vil ikke ta i boka med pølseklype, dette er for sosser og der er IKKE hun! Synd, for boka har altså adskillig mer å by på enn det ser ut til på overflaten.

Ingen kommentarer: