søndag 12. juni 2011

Koseblod

Kjøpte med meg Pretty little things av Julianne Hoffman fordi det sto i "blurben" at hun er i samme klasse som Reichs, Cornwell og Slaughter. Midt i min blink, altså. Og det er hun. Det handler om en psykosprø seriemorder som får kontakt med tenåringsjenter på nettet. Og kidnapper, torturerer og dreper dem. Og om etterforskeren som sliter på privaten etter at hans tenåringsdatter forsvant for et år siden. Kan det være en sammenheng her...?
Ikke veldig originalt, dette, men akkurat den typen krim jeg liker å slappe av med. Og det beste av alt, forfatteren bygger ikke opp under den kollektive frykten som er i ferd med å bygge seg opp i samfunnet. Særlig i USA. Den frykten som sier at ungene dine er i fare hele tiden! Og det beste du kan gjøre er å overvåke dem og være sammen med dem 25 timer i døgnet. Den frykten som vi som følger Free Range Kids-bloggen får lese de håpløse konsekvensene av. Hoffman sier at jada, det skjer mye fælt i verden, men sjansen for at en gærning kidnapper ungen din er statistisk ikke-eksisterende. Og så kan vi kose oss med krimmen med god samvittighet. :-)

3 kommentarer:

Bokelskerinnen sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Bokelskerinnen sa...

Denne kjøpte jeg for litt siden :) Ser frem til å lese den. Kanskje du også vil like Retribution av samme forfatter? Den har fått strålende anmeldelser og skal være noe mer original - blant annet setter den søkelys på flere moralske dilemmaer.

Innimellom synes jeg ikke det gjør noe at krimmene er forutsigbare. Ofte kjøper jeg dem fordi jeg vet hva jeg får, og det er det jeg vil ha akkurat da.

Mari sa...

Helt enig! Koselesing kan gjerne være som forventet. :-)