mandag 26. september 2011

K-fond

Kulturfondkassene kom, og dermed måtte jeg plukke litt derfra også.
Rapport fra et sandkorn av Kjersti Wold og Geir Wang er en av vinnerne i romankonkurransen ROMANTIKK - FYSIKK - MYSTIKK utlyst av Nasjonalt senter for realfagsrekruttering, RENATEsenteret og Gyldendal. Og den er ikke dum, altså. Vi møter Thea, en usikker, smånerdete 16-åring på jakt etter opplevelser og kjærligheten. Og kandidater er det nok av, særlig blir hun fascinert av grandnevøen til den noe eksentriske naboen, den gamle professor Lundstrøm. Og plutselig har hun blitt med begge til Egypt. Og vi får lære en hel masse om sammenhengen mellom historie, matematikk og musikk. Og det er fint. Men jeg sliter litt med hovedpersonen, for meg blir aldri Thea en troverdig 16-åring. Til det er hun for vag og vinglete. Men det veies glatt opp av den herlige Lundgrenkarakteren. Han er enormt kunnskapsrik, distre, kjærlig, gavmild, surrete og åpen. Et herlig bekjentskap. Ikke 100% vellykka bok, men kan anbefales likevel.

Saiko av Linn T. Sunne er derimot helstøpt etter min mening. Ei ung jente går på fest, drikker for mye, gjør noe dumt og blir tatt bilde av, dermed havner hun i situasjon hvor hun lar seg presse til å være liksomkjærste med en eldre fyr i bil. Ubehagelig og skremmende troverdig. Men det går mot en løsning på slutten, troverdig det også, og ikke på noen måte påtatt for å sørge for at boka "ender med håp", det som jo er så skrekkelig viktig for noen... Perfekt for ungdom som vil ha ei tynn, spennende bok på nynorsk, her får de godt nynorsk attpåtil.

2 kommentarer:

Synne sa...

Skal jeg kjenne meg truffet når det gjelder en slutt med håp?:) Jeg for min del syns at slutten i Saiko var litt påtatt, litt for plutselig. Men kort og lettlest og nynorsk, det er den!

Mari sa...

Nei Synne, jeg tenkte faktisk ikke på deg nå, men du er kanskje inne på noe. ;-) Ellers skjønner jeg ikke at slutten kan virke påtatt? Jenta bestemmer seg jo bare for å snakke med noen og så er det ganske åpent derfra...