torsdag 3. september 2009

De kan det, disse franskmennene

For ikke å snakke om kvinnene! Var på kino og så Coco før Chanel i går. I utgangspunktet ikke en film jeg ville valgt å se, så det er godt jeg har venner som drar meg med og utvider min filmatiske smak!
For de som ikke følger med: dette er historien om Coco Chanel, men fokuset er på tiden før hun ble verdensberømt moteskaper. Her er hun først og fremst syerske, cabaretsangerinne og frekk og freidig "husokkupant" (hun flytter like godt inn hos en rik, interessert mann). Det er spennende å se et menneske som så til de grader gir blaffen i hva andre måtte tro og mene og som kjører sitt eget løp både i forhold til måten å leve på og måten å kle seg på. Vi snakker integritet her. Jeg visste jo at hun skilte seg ut i klesveien, men å se hennes hjemmesydde kreasjoner blant datidens velkledde, var en øyeåpner. Det er jo alle de andre kvinnene som ser ut som de har kledd seg ut...
Men først og fremst sitter jeg igjen med inntrykket av en vakker film, med flotte farger og velkomponerte landskapsbilder. Akkurat hva jeg trengte i går! Takk, Vivi! :-)

Ingen kommentarer: