torsdag 10. september 2009

Miljøhumor

Det er noe deilig naivt med tittelen Steffen tar sin del av ansvaret. Og resten av boka til Christian Valeur følger opp. Steffen har altså fått nok av forurensning, CO2-utslipp, overforbruk og miljøødeleggelser. Han vil av! Han reiser opp på hytta i desember for å leve miljøvennlig. Men det er kanskje ikke så lett?
Teksten veksler mellom hytteoppholdet og tilbakeblikk på høsten før. Det er nemlig mer enn miljøet som plager Steffen. Studier, jobb og damer, det er bare trøbbel, alt sammen. Så å reise bort, slutte å tenke, det burde være en god løsning. Men så blir det kaldt å ikke bruke strøm. Og boksåpneren er elektrisk. Det blir ikke noe dreis over den erotiske novella han skriver i hytteboka. Og snømannen han lager viser seg å være rasist. Stakkars Steffen...
Jeg koste meg veldig med denne. Flira og lo og gikk meg bort i de filmanus-aktige dialogene. Men jammen har jeg ikke blitt flinkere til å slå av lyset etter meg også...

Ingen kommentarer: