torsdag 6. mai 2010

Det besværlige livet...

Har hørt Noe til besvær av Mark Haddon, lest av Bjørn Sundquist.
George blir pensjonist og får kanskje litt for mye tid til å kjenne etter. I alle fall oppdager han et skummelt utslett og bestemmer seg for at han er i ferd med å dø av kreft. Jean er utro. Katie skal gifte seg med Ray som ingen liker. Og Jamie er homofil og har kjærlighetssorg. Disse fire er i familie med hverandre og dermed pent nødt til å omgås. Spesielt når de har et bryllup å arrangere...
Det geniale med denne boka, i tillegg til de galgenhumoristiske hverdagsskildringene og de strålende persontegningene, er at vi hele tida veksler mellom disse fires synsvinkel. Og det som virker fullstendig innlysende for mor, behøver ikke være det minste logisk for datter. Eller noen andre. Og vise versa... Dette blir til tider hylende morsomt, men alltid hjertevarmt.
Bjørn Sundquist leser aldeles glimrende med en litt tørr laidbackhet (er det noe som heter det??) som kler teksten perfekt.
Mulig det er fordi jeg står midt oppe i konfirmasjonsforberedelser, men denne familiens prøvelser traff meg. Og er jeg like blid etter helga som jeg var mens jeg hørte denne, har det vært en strålende fest!

4 kommentarer:

hh sa...

Denne boka liker jeg kjempegodt! Lykke til med fest!

Anonym sa...

Ja, denne var super! Jeg likte forresten enda bedre den andre han har skrevet. Den med hunden ('Det som skjedde den natten med hunden' eller noe sånt). Har du lest den?

Solgunn sa...

Enig med deg - kjempegod bok, leste den for noen år siden - husker jeg ga den terningkast 6!

Kasiopeiia sa...

Denne hørtes jo faktisk ganske så morsom ut! Denne skal skrives opp på lista, det er sikkert og visst!