torsdag 20. mai 2010

Do you believe in ghosts?

Sånn åpner Attack of the unsinkable rubber ducks av Christopher Brookmyre. Og når hovedfortelleren viser seg å være død, har en kanskje ikke så mye valg...?
Det handler om den raskt voksnede bransjen av synske og spåkoner (sånne som det kryr av på TVNorge). Visst er det mange sjarlataner der ute, men gjelder det alle? Kan det ikke være noen som...?
Jeg syntes denne boka var tung å komme inn i. Det er tre ulike fortellere, samt utdrag av diverse tekster, og jeg var aldri helt sikker på hvem som sa hva. Men da jeg kom skikkelig i gang, hadde jeg ikke lyst til å gjøre så mye annet enn å sitte med boka mi. Her blir det nemlig avslørt det ene synske trikset etter det andre, og likevel ble jeg sittende med en liten ekkel ryggmargsfølelse av at det finnes mer mellom osv... Også sånn en overraskende slutt!
Nei, dette var artig!

Ingen kommentarer: