mandag 24. mai 2010

Slutt på magien??

Sigbjørn Mostue er kjent for både Alvetegnet-serien og Mørkeboka, nå er han i gang med en ny trilogi hvor første bind har tittelen Den siste magiker.
Simen, en ungdomsskolegutt, har vært rampete og må jobbe for den gamle originalen Gregers for å gjøre opp for seg. Men alt er (selvfølgelig) ikke som det ser ut, og før han vet ordet av det er han lærling hos verdens aller siste magiker.
En utrolig mektig magiker med alt som hører med? I vår tid? På Kløfta?? Joda, i denne settingen er det ganske troverdig. Jeg kjøper (litt under tvil) at det er her Gregers har måttet hjemme seg for onde Nimrod og lete etter en som er dyktig og verdig til å føre arven videre. Men godtar jeg at Simen er denne noen? Tja... Jeg synes vel han er i overkant dumdristig og lettvinn i omgangen med de store kreftene. Men det var jo Harry Potter også innimellom... OK, jeg kjøper den også. Noen i overkant lange filosofiske utgreiinger, men alt i alt synes jeg dette er en spennende og vellykket ungdomsbok som gir leseren nok å tygge på til at det ikke blir for enkelt. Kan nok anbefales, denne.

Ingen kommentarer: