onsdag 7. september 2011

Sommerleseliste - voksen

I ferien hender det jeg får lest voksenbøker. Wow! ;-) Her er en oversikt: Nesten til stede av Bjørn Olav Nordahl. Oppvekstfortelling fra Drammens adventistmiljø. Rett og slett skikkelig god! Rosenrød og liljehvit av Michel Faber. Ulike kvinneskjebner i 1800-tallets London møtes. Er det verre å være prostituert enn borgerlig frue? Selvfølgelig, men ufrie er de begge to. Karakterene er så livaktige at jeg både fikk lyst til å klemme og kvele dem. Mye som folk jeg omgås, altså... ;-) A Game of Thrones av George R.R. Martin. Jada, jeg har jo lest den på norsk, men det var bare første del! Nå har jeg lest hele bok én og nr to og tre står hjemme og venter på meg. Hurra! Og i og med at jeg nærmest ikke merka overgangen fra norsk til engelsk, er jeg nå sikker på at den norske er en svært god oversettelse. Gone av Mo Hayder. Svært ujevn forfatter, synes jeg, men denne var så spennende at jeg sto og leste de siste sidene mens jeg visste at jeg kom til å komme for sent på jobb... :-) Faller kanskje litt mot slutten, men det lar jeg glatt passere.

Ingen kommentarer: