fredag 23. juli 2010

Edderkopp?

Fikk jo veldig sans for forrige bok jeg hørte av Jorun Thørring, så jeg tok med meg Tarantellen. Ikke like begeistra denne gangen. Ikke bare må vi klare oss uten Aslak Eira, vi er i Paris. Veldig uvant... Vi begynner i Algerie på 60-tallet og krøssklipper oss til dagens Frankrike. Ikke helt vellykka til å begynne med, synes jeg, men akkurat det går seg til etter hvert som historiene flettes sammen. Hovedperson denne gang er tidligere rettsmedisiner, nå spesialetterforsker, Orla Os. Og hun er norsk, altså. Hun er litt ufransk, litt lite dame, liksom, men bortsett fra den opplysningen, synes jeg ikke jeg blir så godt kjent med henne. En grunn til det kan være at henne kompanjong heter Roland, og uttalt på fransk blir det så likt "Orla" at jeg måtte konsentrere meg om å holde dem fra hverandre. Ikke et helt heldig navnevalg med tanke på lydbok, kanskje.
Hedda Munthe leser ok, men er ikke min favoritt blant opplesere. Denne gangen blir det franske noe påtatt etter min mening.
Mens Algeriedelene er spennende, fikk jeg ikke helt tak på det parisiske miljøet. Og løsningen på hele mysteriet glapp litt for meg... Men gir gjerne Thørring en sjanse til, altså.

Ingen kommentarer: