søndag 21. september 2008

Bibliotek (?) i Radiofront

Satte meg til radioen kl 12 i dag. Ett av mine absolutte yndlingsprogram, Radiofront på P2, skulle vie hele sendingen til bibliotek! Ble jeg imponert? Ikke ganske... Programmet satte klart likhetstegn mellom bibliotek og boksamling. Det ble snakka om "labyrinten av hyller" på Deichman, boksamling som kunst på galleri i Edinburgh, Alberto Manuels private bibliotek og hva som skjer når to bokinteresserte skal slå sine samlinger sammen. Ikke et ord om moderne bibliotektjenester. Ingen ting om andre medier eller formidling. Bare bøker alfabetisk på hyller, hviskestemmer og fregnete jenter som leser ved store bord. Hallo?? Jeg har alltid syntes forslag om å omdøpe bibliotekene til mediatek, IKTek og denslags har vært totalt borti tåka. Etter min mening er bibliotek en tjeneste, og det må det da være mulig å formidle til folk, har jeg tenkt. Naivt? Tydeligvis. Når to så oppegående mennesker som programlederne i et program som i følge tittelen tar mål av seg å ligge i front, ikke har fått med seg hva et moderne bibliotek er, er det kanskje på tide å gjøre noe? Finne et nytt navn? Et nytt konsept? Bli en ny merkevare? Ja, ikke vent svar fra meg, det får være grenser for hvor kreativ en skal være på en søndag...

Ingen kommentarer: