onsdag 17. mars 2010

Oi oi oi oi...

Jeg er nærmest målløs! (Men lar selvfølgelig ikke det stoppe meg!) Har lest PopCo av Scarlett Thomas. Og hadde det ikke vært for at jeg ville ha den på grunn av forfatteren, hadde jeg kjøpt den på grunn av omslaget. Brilliant! Og det var den inni også.
Det handler om Alice, 29, som jobber i leketøykonsernet PopCo med å finne opp saker og ting for nerdete 9-12-åringer. Og hva som skjer når hun og flere andre er på seminar på et gods på den engelske landsbygda. Også handler det om oppveksten hennes hos bestemor matematikeren og bestefar kryssordlageren og kodeløseren. Og hennes sære barndomsinteresser. Og hennes vanskelige tenåringstid. Og hennes stil da og nå. Og moderne tenåringers stil. Og markedsføring. Og sjørøvere. Og Voynichmanuskriptet. Og matematikk. Og skattekart. Og homeopati. Og dyrerettigheter. Og.... Skjønner??
Nei, ikke jeg heller. Men boka er aldeles fantastisk og verdt hver eneste lille hjernecelle jeg har slitt på veien. Jeg føler meg nesten som et nytt og bedre menneske. Men bare nesten...

1 kommentar:

Beatelill sa...

Har du lyst til å bli med å lage ei liste over verdens beste bøker? http://beatelill.blogspot.com/2010/03/kom-med-forslag-til-hvilke-bker-som.html