søndag 31. august 2008

De kan da ikke mene...?

Søndag kveld og jeg sitter og hjelper mitt sjarmerende lille barn med matteleksene. Eller hjelper og hjelper... Uansett. Det er tekstoppgavene som etter hvert går meg fullstendig på nervene. Synne skal kjøpe druer. Fint for Synne. Daniel har flere penger enn Sandra. Daniel er sikkert fornøyd. Besmir hopper lenger enn Lars. Ja, noen heter vel det også. Besmir, altså. Men så skal Fatima kjøpe bensin. Og jeg skjønner jo at ei mattebok i dagens Norge må være politisk korrekt og ha med alle folkegrupper og sikkert har spredt navnene utover i oppgavene sånn at det skal prosentvis riktig fordeling mellom kjønn og etnisk bakgrunn i Norge anno 2008 (eller når nå denne boka kom ut), men er de nødt til å gjøre det så himla åpenlyst? Er det meningen at ungene (og vi foreldre) skal tenke at "takk, snille mattebok, for at du gjør meg så samfunnsbevisst og viser meg at også innvandrerkvinner ved navn Fatima kan kjøre bil. Det hadde jeg nemlig aldri tenkt på hvis det ikke hadde vært for deg! Da kunne jeg gått gjennom livet og trodd at alle kvinner ved navn Fatima (eller noe som likner) var undertrykte og verken fikk kjøre bil eller bli yrkesaktive."? Det blir bare alt for mye for meg, dette! Jeg blir aggressiv! Men så kommer jeg til å tenke på at det ikke står noe om at Fatima faktisk skal bruke denne bensinen til bilkjøring... Kanskje hun skal bruke den til en terrorhandling?? Kanskje hun skal sette fyr på forlagshus som gir ut politisk korrekte mattebøker? Det er egentlig en liflig tanke... For øvrig koster bensinen Fatima kjøper 10,95 pr liter. Så da er det ikke egentlig så dyrt å være terrorist...

Ingen kommentarer: