tirsdag 26. august 2008

Oversettelser

Tunneler av Rod Gordon & Brian Williams markedføres under slagordet "Internasjonal bestselger!" Og "Bergtar deg fullstendig" står det trykt på coveret. Hvordan kan det da ha seg at jeg like gjerne skriver her om boka som å lese den? Historien er spennende nok. Uventede hendelser og originale vrier. Spesielt liker jeg at personene er så sammensatte. Ingen er bare gode eller onde. Ok, noen er definitivt ondere enn andre, men jeg får sympati med dem likevel. Så hva er det som mangler? Intensitet! Og så tenker jeg; kan det være oversettelsen? Kan det være at Damm har bomma igjen? (En viss folagsredaktør løper alltid når han ser meg, jeg burde kanskje snart bli ferdig med å klage på at den glimrende Tithe av Holly Black har blitt til den tannløse Tiendeoffer i norsk oversettelse og at Damm ikke vil oversette de seinere bøkene i serien fordi den første solgte for dårlig. Men hvem sin skyld er det, spør nå jeg???) La gå at Damm ikke er aleine om dette. (Un)arranged marriage av Bali Rai (få denne mannen til Norge på skolebesøk, og guttene må jages vekk fra bøkene etterpå!) ble heller ikke helt det samme som Gyldendals Avlyst (arrangert) ekteskap. Bare tittelen... Kan det være at jeg bare er generelt negativ til oversettelser? For det er jeg jo... Eller er oversettelser av bøker for unge bare rett og slett for dårlige? Satses det ikke nok? Mistenker nok det, ja.

2 kommentarer:

elis lesebabbel sa...

Ja Tiendeoffer var en merkelig bok! Helt sprø etter min ringe forstand. Bare omslaget! Så den bare måtte jeg sette i produksjon på NLB.

Ellers ble Evighetens kyss av Stephenie Meyer en slager blant "mine" lånere. Og der er det visst også fortsettelser om altså ikke er blitt oversatt. Lang som et ondt år etter min forstand.Men nå er det jo ikke jeg som er i hovedmålgruppa! Haha!

Hva oversetterne av disse to bøkene angår er det i hvert fall bedre at de oversetter enn skriver sjæl skal man dømme etter det de har skrevet til nå. Eller kanskje ikke forresten...

elis lesebabbel sa...

Meg igjen, du! Oppdaget plutselig at det er kommet en fortsettelse på Evighetens kyss (Under en ny måne).

Den blir levert produksjonsavdelinga så fort som svint!

Skal bare få Gyldendal til å sende boka først!