tirsdag 26. august 2008

Tegneserie om kreft???

Jeg har fått Marisa Acocella Marcettos Cancer Vixen i hende. Og her er det bare en ting å si: Løp og kjøp! (Eller lån, siden jeg tross alt er bibliotekar.) Denne selvbiografiske tegneserieromanen handler om da forfatteren fant en kul i brystet og ja. Det var kreft. Den handler om cellegift og operasjon og stråling, men minst like mye om å være it-girl i New York, kvinne i et mannsdominert yrke, være uten sykeforsikring og å hate alle de motbydelig pipestilktynne blondinene som legger seg etter hennes restauranteiende mann. Masse humor, masse sinne og redsel og masse italiensk mat! Jeg lærte en hel del (noe jeg vanligvis ser som et stort neinei når det gjelder skjønnlitteratur...), følte med og leste til jeg sovna over boka. Den er bare så bra!
Vel har tegneseriene fått komme en smule lengre inn i varmen med Persepolis og dess like, men det er nok av folk der ute som mener at dette er en laverestående genre. Gi dem denne og la dem prøve seg med det synspunktet igjen! For en smakebit se http://www.randomhouse.com/knopf/cancervixen/

Ingen kommentarer: