fredag 1. oktober 2010

Der datt'n!

Har likt Iain Pears før, så plukka med meg Stone's fall i England i sommer.
Boka begynner med slutten, den store finansmannen John Stone dør etter et fall fra vinduet og hans enke, Elizabeth, setter en ung journalist til å nøste opp uklarheter i mannens testamente. Da er vi i 1909. Del to foregår i Paris i 1890. Og så avslutter vi i Venezia i 1867 hvor Stone selv får fortelle. Original oppbygning, får en si.
Det handler i hovedsak om spionasje og økonomi, ikke akkurat mine sterkeste sider. Men akkurat det gjorde ikke så mye. Det er nok kjærlighet, sex, vold, politikk og intriger til å gjøre det godt igjen. Og det er spennende så det holder, selv om vi vet hvordan det går. For vi aner jo ikke hvorfor!
Når jeg ikke klarer å opparbeide den helt store entusiasmen for denne, skyldes det nok meg mer enn boka. Jeg måtte legge den vekk i to omganger for å lese jobbting. Og selv om jeg følte meg inne i det hele igjen etter en side eller to, blir det ikke lett å holde i alle trådene. Og det bør en nok for å få fullt utbytte av denne.

Ingen kommentarer: