lørdag 5. februar 2011

Den gåtefulle

Nelias gåte av Gro Fykse er neste bok ut. Forlaget sier: "Fjorten år gamle Nelia (Cornelia), er en tilsynelatende vanlig tenåring med et høyst ordinært liv. Hun bor sammen med foreldrene Agnes og Peter, men ser lite til faren som jobber lange perioder i Amazonas. En mørk kveld da Nelia er på vei hjem fra celloøving, blir hun overfalt av en mann og dratt inn i skogen. Den trivielle hverdagen blir fra nå av snudd på hodet. Linus, en ung og aggressiv mann fra en verden parallell til vår egen, har fløyet inn i vår verden for å hente Nelia. "Nelias gåte" er spennende som en thriller og har samtidig en stemning som ligner Astrid Lindgrens univers. Dette er første bok om Nelia, jenta som tilhører to verdener."
Astrid Lindgrens univers?? Tja, det må være i Brødrene Løvehjerte og Ronja Røverdatter i så fall. Det er ikke mye Pippi eller Emil over dette.
Til å begynne med fant jeg denne boka utrolig irriterende. Indre motsigelser som dette burde forlaget fjerna: "I samme øyeblikk hørte hun en svak hvislende lyd over hodet på seg. Det var ikke en lyd hun la merke til og hun rettet seg opp..." Hallo? Hvis hun hørte den, la hun da merke til den?? Jada, jeg er en pirkepirk og detaljer som dette kan sette meg helt ut av en bok. Dessuten syntes jeg hovedpersonen var utroverdig. Hun er 14 år gammel, innestengt alene hjemme med en ukjent mann over flere dager, og veksler mellom å være redd, ekstatisk fordi hun lærer å fly og å synes fangevokteren er kjekk. Med et halvt minutts mellomrom. Litt i overkant, spør du meg. Men jeg ga boka en sjanse til. Og hipp hurra for det! For når Nelia begynner å skjønne hva dette dreier seg om, at hun har kontakt med en parallell virkelighet, blir dette faktisk veldig spennende. Den andre verdenen er original, og selv om det trengs lange forklaringer om den nå og da, blir disse aldri belærende eller lite troverdige. Etter hvert står store ting på spill og Nelia får virkelig prøvd seg. Ei skikkelig tøff jente, blir hun.
Selvfølgelig første bok av tre, dette, så det slutter brått. Og jeg vil vite hvordan det går videre!

Ingen kommentarer: