onsdag 7. januar 2009

Den mørke middelalderen

C.J. Sansoms bøker om Matthew Shardlake må bare leses. Av alle! I alle fall alle som liker historie, England, krim eller gode miljøskildringer. Eller all of the above. Jeg ble akkurat ferdig med bok nr to; Dark fire. (Bok en, Dissolution, leste jeg i sommer, men den ble bare summarisk blogget.) Mens den første var noe tung å komme inn i og lot meg føle at jeg egentlig visste alt for lite om England på 1500-tallet, er Dark fire spennende fra side én. (Og ikke følte jeg må dum heller, men det kan jo ha å gjøre med at jeg altså har lest den første boka...) Vår pukkelryggete advokat-helt må nå løse to saker på svært kort tid. To svært ulike saker, der det i den ene dreier seg om å redde en ung pikes liv, står det i den andre om rikets sikkerhet. Men den første er nesten mer nervepirrende enn den andre... Det jeg liker aller best med disse bøkene, er skildringene av England, og spesielt London på 1500-tallet. Ikke bare hvordan det må ha sett ut, føltes og luktet (ikke alle kapitler egner seg til frokostlesing...), men like mye hvordan folk tenkte, hvilket syn de hadde på rettferdighet, menneskeverd og religion. Er det rart jeg ikke får gjort noe fornuftig når det finnes så gode bøker??

Ingen kommentarer: