torsdag 15. januar 2009

Pilotens plage

Fløy fra Stavanger til Oslo i går. Forbilledlig kjapp innsjekking, men sikkerhetskontrollen hadde en kø herfra til h.... Hvorfor må så mange folk ut og fly på en onsdags ettermiddag? Kan de ikke holde seg der de hører hjemme? Og la meg slippe kø?? Sikkerhetskontrollen på Sola er svært samvittighetsfull. Jakke i én plastkurv, pc i en annen, sekken i en tredje. Den lille plastposen som lar alle få se at jeg heller kjøper ny leppepomade enn å lete i bunnen av veska, fikk allernådigst ligge sammen med jakka.
  • Var dette min jakke?
  • Var det noe i lommene?
  • Var det noe ekstra i sekken?

Og smiler sikkerhetsvakten av mine sjarmant vittige svar? Nei, tenk... Ja, jeg synes sikkerhetskontroller er en plage. Og at logikken når det gjelder hva en får ha med seg, brister på alle punkter. Men jeg finner meg i det. Klager forbausende lite. Men én ting forstår jeg med rett og ikke slett ikke på; Hvorfor må pilotene gjennom sikkerhetskontrollen?? Jeg har kommet fram til følgende mulige svar:

  1. Det er så moro å lage litt lengre kø
  2. Når pilotene står stille, får flere mulighet til å beundre de stilige uniformene
  3. Flyplassen skal vise at i sosialdemokratiet Norge gjør vi ikke forskjell på folk. I alle fall ikke når det gjelder yrkesvalg og uniformering...
  4. De sikrer at pilotene ikke får med seg dansebandmusikk de kan spille over høytaleranlegget i flyet og torturere passasjerene med.

For dette kan da faktisk ikke ha med vår sikkerhet å gjøre? Jeg mener, hvis pilotene skulle få for seg at de vil drepe oss, trenger de liksom ikke smugle med seg sprengstoff for å styrte flyet?! Nei, til noe overbeviser meg om noe annet, heller jeg til svaralternativ 4!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hva gjorde du i Stavanger? Siden all denne frustrasjon?

Mari sa...

Var på lesekonferansen til lesesenteret. Litt forstemmende det også, ja, tror ordet bibliotek ble nevnt kanskje to ganger...