tirsdag 12. mai 2009

Mysterier i vintermørket

Nok en krim hvor personskildringene er viktigere enn noen forbrytersk intrige.
Familien Westin flytter fra ståket i Stockholm til et digert oppussingsobjekt av en gård på nordre Øland. Samme dag som far Joakim skal komme med det siste flyttelasset, brister idyllen og familien er ikke fulltallig lengre. Ettersom Ølandsvinteren mørkner, skal det som er igjen av den lille familien komme over det som har skjedd. Men det er vanskelig å gi slipp på den som er borte. Og hva om hun likevel er der? Like i nærheten? Men ikke kommer inn?
Nattefokk er først og fremst en bok om en personlig tragedie. Med overnaturlige elementer. Den minner om en blanding av Nessers Barbarotti-bøker og Lindqvists Menneskehavn. Jeg ble så oppslukt av det menneskelige at jeg nærmest ble irritert over den lille delen av boka hvor det er skikkelig action. Den forstyrrer mer enn den drar opp tempoet. Hovedhandlingen er mer enn rik nok alene.
Men dette er også en bok om Øland. Vakre, historiske, værharde, mytiske Øland. Tror nesten en sommerferie må legges dit i nærmeste framtid.
Fantastisk bok, nydelig lest av min favoritt Ivar Nørve. Han har et nærvær som gjør det umulig å sette lydboka på pause. Har ikke sovet på pendlerbussen min på flere dager! Er det rart jeg er trøtt? :-)

2 kommentarer:

Aud sa...

Jeg er så enig, ville bare ikke si for mye før du hadde hørt den ferdig :-) Ivar Nørve leser knallbra, han minner meg litt om gode, gamle Tor Stokke.

Bai sa...

Så kjekt at du likte denne. Eg har ho liggande sjølv, etter å ha gløymd å avbestille i bokklubben. Men nå har eg lese så mange gode omtaler av denne boka, at eg gleder meg til å lese ho.