mandag 14. desember 2009

Skremmende...

Ble lett rysta av bok én i denne serien, enda mer av bok to.
Mørke krefter tar over der Forsvunnet slapp, det er et visst system blant ungene som er igjen i Perdido Beach etter at de voksne forsvant, noen har tatt ledelsen, men ordningen er skjør.
Det er mye dystert og lett overnaturlig her, men det er ikke det mest skremmende. Den delen bidrar mest til ytre handling og driver spenningskurven bratt oppover. Det urovekkende i denne boka, er skildringen av hvordan ungdom med store krefter, men liten fornuft og selvkontroll får agere fritt uten noen voksne til å begrense dem. Nå skal ikke jeg sette meg på noen voksen, moden og høy hest, men alle som har nærkontakt med tenåringer vet hvor selvopptatte og blinde for omverdenen de kan bli. Og hvor sterkt og intenst ALT oppleves. Og det må uttrykkes. Med en gang! Og i disse bøkene er det akkurat dette det blir plass til. Med store konsekvenser...
Spennende, lettlest og med stor dybde, dette er lesverdige saker. Men jeg lurer fælt på hvordan tenåringer opplever disse bøkene?

2 kommentarer:

Silje sa...

Så det er verdt å lese videre i denne serien? Jeg har fått noen tilbakemeldinger på at den ikke var like god som den første, så da har den falt litt ned på leselisten.

Mari sa...

Skal mye til å slå ener'n, men jeg syntes det holdt, jeg.