søndag 11. april 2010

Dalgliesh-påske

Først var det Death in Holy Orders på tv. Med han pene, men akk, så forstyrrede unge presten. Og så var det The murder room. Den skjønte jeg ikke noe av. Hva hadde selvmordsmetoder med saken å gjøre?? Ja ja.
Og jammen hadde jeg ikke med meg A certain justice på IPoden helt uten å tenke over det! Nesten Dalgliesh-overdose! Men bare nesten. (Fikk jo litt Miss Marple innimellom.) Og nå har jeg hørt ferdig lydboka. Og den er spennende! Det begynner med en rettssak, den brilliante advokaten Venetia Aldridge får en ung mann frikjent for det brutale mordet på sin tante selv om alle bevis peker mot ham. Fullt så fornøyd blir hun ikke når han dukker opp noen uker senere og forkynner at han er forlovet med hennes unge, men ikke spesielt sjarmerende datter. Og så dør Venetia. Brutalt. På det ærverdige advokatkontoret.
Dette er ytre spenning, spennende skildringer fra et lukket miljø, gode karakterer og krisp Oxfordengelsk (Michael Jayston leser så jeg grøsser av fryd på ryggen) i en herlig blanding! Som jeg har kost meg med denne!

Ingen kommentarer: