tirsdag 18. mai 2010

Det store lydbokforsøket - del 1

Jeg vet jeg har litterære fordommer. Jeg vet at jeg velger det jeg regner med å like og holder meg unna bøker som kan gi meg noe annet. Jeg vet til og med at jeg burde vite bedre! Derfor har jeg bestemt for å prøve meg på noen lydbøker jeg ikke ville valgt ellers.
Første forsøk: Eg elska ho av Anna Gavalda. Og her kunne det endt. For dette er SÅ langt unna alt jeg liker! Alle mine fordommer blir bekrefta. Det handler altså om forlatte Cloé som tilbringer noen dager med sine to små døtre og sin svigerfar på landet. Og så åpner disse to voksne seg for hverandre og utleverer sine innerste tanker. I alle fall tror jeg det er alt som skjer, jeg ga opp midt i cd 2. For der denne anmelderen ser visdom om kjærligheten, ser jeg bare sentimentalt vrøvl. Jeg fikk hovedpersonen langt opp i halsen nesten med det samme og ville bare filleriste henne og si at "Nå får du ta deg sammen og slutte å sutre, kjerring!". Og så blir jammen svigerfar selvmedlidende også. Og de diskuterer sine miserable liv opp og ned i blomstrende, oppstylta ordelag. Nei, hadde det ikke vært for at Arnhild Litleré leser så strålende, hadde jeg ikke holdt ut så lenge som jeg gjorde, en gang. Yuck!

Ingen kommentarer: