onsdag 19. mai 2010

Nye bildebøker!

Egentlig veldig kjekt å ha en samboer som får tilsendt alt nytt norsk for barn og ungdom, hvordan skulle jeg ellers klart å holde meg oppdatert på alt dette jeg strengt tatt ikke jobber med? Nå kasta jeg meg over to godbiter.
Først Garmanns hemmelighet av Stian Hole. Jeg ELSKER billedbøkene til Hole. Det er noe med illustrasjonene, med alle detaljene som jeg aldri blir ferdig med. Kan sitte med dem i små evigheter gang etter gang. Som der hvor tvillingene Hanne og Johanne gjør opp seg imellom mot en bakgrunn fra en gammel regnskapsbok. Nydelig! (Og det er ikke noe minus at han har med Elvis i denne boka også!) :-) Tekstene er fyllt med underfundig, lavmælt livsvisdom. Denne gangen handler det, som tittelen sier, om hemmeligheter. Og verdensrommet. Og om at livet er stort og skummelt og veldig, veldig fint.
Don Fridtjof av Anna Bache-Wiig og Lisa Aisato er noe helt annet, men ikke mindre strålende. Leste om boka i Aftenposten og bestemte meg at den var noe for meg. Og jeg hadde rett! Den rå katta blir altså skildret på samme versefot som Terje Vigen. Veldig moro å lete etter hint til inspirasjonsverket i tekst og bilder. Men historien står minst like trygt på egne bein, den gale katten som terroriserer alt og alle, men som lærer leksa si (eller blir han helt gal, stakkar?) i toppen av treet, har alt. Skrekk og humor for alle aldre.
Forsetter det sånn, blir dette et meget godt barnebokår!

Ingen kommentarer: