torsdag 21. januar 2010

Med historie og stormakter og greier

Jepp, jeg er i krimhumør. Da er det greit å ha sånt som Arne Dahl sin Dødsmesse stående på vent i hylla. Oppdaga denne forfatteren i vår og hadde store forventninger nå. Og de ble vel egentlig innfridd. Men det ble nok litt mange parallellhistorier og tidshopp og personer for meg. Det tok så lang tid før jeg skjønte hva mannen bak søppelkassa hadde med en tysk soldat under 2. verdenskrig, Irakkrigen og gisseldrama i en Stockholmsk bank å gjøre... Men jeg måtte jo flire for meg selv etter hvert som sammenhengene ble åpenbart. For det er jammen intrikat og godt tenkt dette!
Noe forsøk på å redegjøre for handlingen, gidder jeg ikke prøve på en gang. Men heltene fra Mørketall er tilbake og jeg skjønner jeg må lese meg bakover i forfatterskapet for å få tak på disse etterforskerne. For jeg kommer garantert til å møte dem igjen!

1 kommentar:

Mari - Escape In A Book sa...

Noterer meg forfatteren, hørtes spennende ut, men om det er en bok som på en måte tilhører tidligere utgitte bøker må jeg nok starte med nummer en. Liker å bli kjent med de faste karakterene.

Har aldri lest spesielt mye krim før. Det har blitt en eller to bøker av Karin Fossum(da jeg gikk på vgs) og en av Minette Walters tror jeg er det jeg kan skilte med i den avdelingen. Jeg leste Kvinnen i buret av Jussi Adler-Olsen i høst og den ga meg mersmak :)