søndag 8. mars 2009

Gratulerer med dagen!

8. mars byr i år altså på noe av det verste drittværet så langt i vinter. Og det sier ikke lite! Jeg nøyer meg derfor med en virtuell markering av dagen.
På fredag spurte læreren til Ylva (min nå 13 år gamle datter) klassen:
"Er det noen som vet hvilken dag det er i helga?" Og selv om det bare var en som trodde det kunne være 17. mai, var Ylva den eneste som visste at 8. mars er den internasjonale kvinnedagen (og at det ikke er det samme som morsdag). Dette førte til følgende samtale i heimen:
"Mamma, hva er egentlig feminisme?"
"Det er å innse at det er forskjell på menn og kvinners muligheter i verden og å ville gjøre noe med det."
"Å, jamen da er jeg jo feminist!"
Og vanskeligere enn det burde det vel egentlig ikke være?
Ha en strålende dag, alle sammen!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hehe artig Mari, men nå ar vel Ylva fått det inn med teskjeer via mormors engasjement på 8.mars-fronten :) Jeg spurte "min" klasse på 10-trinn på ungdomsskolen om de visste hvilken dag det var i helga, men det var det omtrent ingen som kunne svar på det gitt.
Uff litt skremmende :(
Så da måtte jeg jo få gitt de en rask innføring i kvinnedagen :)
Artig kommentar fra Ylva i heimen.
Ha fortsatt en strålende kvinnedag i Drammen. Hils til tanten :)
Varm klem til en vakker kvinne fra en annen "vakker" kvinne :)