onsdag 4. mars 2009

Beskytt de stakkars, vene små!

I går var jeg på Foreningen !les sitt fagseminar "Trenger ungdom beskyttelse fra skjønnlitteraturen?" (sic). Dagen tok utgangspunkt i at fjorårets txt-aksjon fikk overveldende mye pepper med overskrifter som "Serverer barn sex, vold og skrekk" i medier vi ellers er vant til å ha en viss respekt for. På seminaret innledet Kari Sverderup (flinke, rolige, sindige, styrelderen i !les), Ketil Kolstad (med evalueringa av aksjonen), Guro Havrevold (norsklærer og litteraturanmelder), Ola Hegdal (som etter å ha turnert med IBBY i høst var dypt sjokkert), Stein Erik Lunde og Kjellaug Tonheim Tønnesen (fra Barnevakten). Nå er det ikke noen hemmelighet hva jeg mener om denne saken, men la meg oppsummere dagen som følger:

  • Barnevakten driver fortsatt sin skremselspropaganda om den onde, kommersielle verden som bare er ute etter å voldta barna våre og etterpå ta alle pengene deres. Hadde jeg ikke visst bedre, ville jeg løpt hjem og beslaglagt barnets pc og mobil, sagt opp fasttelefon, bredbånd og kabel-tv, og kasta hele tv'n, radioen og alle bøkene. Sånn for sikkerhets skyld. Men interessant å se hva flere tusen foreldre får presentert på foreldremøter hvert år.
  • Stein Erik Lunde begikk de to store formidlerfeilene, han leste innenat fra manus og han satt. Men når en har en tekst som hans og leser som han gjør, fungerer det som bare rakker'n! :-)
  • Ola Hegdal fikk vist at han vurderer litteratur først og fremst ut fra egne svært trange genrerammer og ellers er lite konsekvent. Sex og vold er nemlig greit så lenge boka er god, men samtidig er "litterær verdi ikke det viktigste i ungdomsbøker" (ja, han sa det, jeg noterte underveis). At forlag, lærere, bibliotekarer og foreldre må ta de moralske valgene når det gjelder lesestoff for ungdom fram til de er 18 år, er et utsagn som de fleste i salen nok vil huske...
  • Guro Havrevold, jeg er fan! Jeg ble lykkelig da hun sa at ungdom har godt av å bli rystet, også moralsk. Det farlige er å bare presentere likegyldige tekster. (Så enig, så enig, og de likegyldige ungdomsbøkene er det, som Lunde også sa, så alt for mange av!) Her hadde Barnevaktens Øysten Samnøen (som for øvrig hadde laget en Facebookprofil bare for å vise at Barnevakten følger med i tida, men alle så jo at den var helt nyoppretta... kniiis...) et innspill om at Foreningen !les framover må samarbeide med foreldrene sånn at det blir tatt hensyn til de mest fintfølende (han brukte nok et mer korrekt ord). Hvorpå Havrevold svarte at det hadde vært flott om foreldre var engasjerte nok til at sånt kunne fungere. Men at "i stedet for å skjerme sensitiv ungdom, bør de kanskje møte ubehagelige tekster som gir dem et språk til å takle den virkeligheten de faktisk er en del av". You go, girl!

Altså: kjent tema, skuffende slapp opposisjon, kjente argumenter, men fra litt andre mennesker enn i alle fall jeg er vant til å høre dem fra. Og alle var enige om at det hadde vært en fin dag. :-)

1 kommentar:

elis lesebabbel sa...

Ad skuffende slapp opposisjon : personlig ble jeg grepet av en enorm matthet. Herregud hva slags idioti er det man er nødt til å sitte å høre på. Eller nødt var jo gæernt uttrykk: det var jo frivillig. Og heldigvis noen bra innlegg også. Enig både ang Havrevold og Stein Erik Lunde.