fredag 13. mars 2009

Nattbad

Natt på Frognerbadet av Sverre Henmo anbefales! (Jeg synes jo han fortjener adskillig flere lesere enn han har, han skriver så godt! Men nå er jeg heldigvis i en jobb hvor jeg kan gjøre noe med det.) :-)
Men altså; denne boka handler om å være 16 og forelska i ei dame som kompisene ikke synes duger. Akkurat som det ikke er vanskelig nok med kompiser og damer hver for seg i den alderen! Og denne situasjonen skildres med en sånn innsikt og varme at jeg både blir rørt og føler at jeg forstår alle sider. For det er fullt mulig å sette seg inn i både hans, hennes og kameratenes syn sånn som Henmo forteller om det.
Jeg har hørt boka lest av Yngve Berven. Ikke min favoritt, han har en slepen vestkantsaksent som ofte kutter lyder og stavelser (det heter ikke "solbiller"!), men på en måte kler det denne boka. Det blir Frogner av det. (Eller kanskje det bare er mine fordommer...) Kjenner du ikke Henmos forfatterskap, begynn på begynnelsen. Det er det vel verdt.

Ingen kommentarer: