mandag 10. august 2009

Bra bok!

Genesis av Bernard Beckett er en liten bok, men jammen tar den for seg svære temaer! Forlaget sier: "Det går mot slutten av det 21. århundret. Øyrepublikken lever i isolasjon fra resten av verden, som har gått til grunne som følge av grådighet, klimaendringer, krigsherjinger og pest. Innbyggerne i Republikken blir gentestet og tildelt passende samfunnsoppgaver. Alt er under kontroll helt til Adam Forde redder en jente opp fra sjøen. Flere år senere skal Anaximander ha eksamen om livet til legenden Adam Forde som levde fra 2058 til 2077. I løpet av de fem timene oppdager Anaximander at den historien hun har lært ikke er hele sannheten, og at Republikken skjuler en grusom hemmelighet."
Dette var ingen kjapp lest, kjapt glemt-bok. Det tar tid å lese den, på hver side er det problemstillinger som krever at du tenker over dem. Ubehagelige temaer og moralske dilemmaer. Er det alltid galt å drepe? Skal en alltid følge ordre? Kan en stole på autoriteter? Er det alltid rett å stille spørsmål ved det etablerte?
Språklig er den ikke så krevende, så jeg tror den vil være midt i blinken for ungdom på videregående som er midt i meningen med livet-fasen. Og alle som er mer eller mindre ferdige med den. Alle som tåler å tenke, egentlig... Slutten er nesten det beste med hele boka, men den har jeg selvfølgelig ikke tenkt å si noe om!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, denne var virkelig bra! Synd den er så dyr til å være så liten...

Mari sa...

Unnskyld meg, men du KJØPER vel ikke bøker?? ;-)

Mari - Escape In A Book sa...

Denne hørtes bra ut! Skal sjekke den ut når "leseplanen" tillater det. Kanskje de har den på biblioteket her.

Jeg både låner og kjøper bøker, er på biblioteket nesten hver eneste med fireåringen =)

Mari sa...

Det er egentlig kjøpeforbud på bøker hjemme hos oss. Det strømmer på med leseeksemplarer uansett. Men gir vi oss? Aldri! :-D

Anonym sa...

Haha, nei, jeg gjør vel egentlig ikke det.... Men jeg tenker jo på de stakkarene som jeg anbefaler bøker til, og som må kjøpe dem! ;) Nå er det forresten bokmøtesesong, tenker med gru på alle leseeksemplarene jeg aldri kommer til å få lest...

Jærbibliotek Ung sa...

Denne var kjempe! Som gammel SF-leser var den en glede å lese.

Bjørn, som ikke kjøper bøker.