tirsdag 17. november 2009

Kjendishelvete

Audrey er 16 år og slår opp med kjæresten. Han blir deppa og skriver en sang om det. Og sangen blir en megahit! Plutselig er Audrey paparazziyndling nr én og figurerer i aviser, ukeblader og på nettet. En drømmesituasjon? Ikke ganske!
Min fjortis elska Audrey, vent! av Robin Benway. Og det kan jeg godt forstå. Spennende historie, mye humor og gode sitater. (Jeg oversetter alltid de beste delene i hodet, men det trenger ikke bety at dialogen ikke funker på norsk, det er bare en vane jeg har.) Her er det kjendisdyrking, venninneskravling og kjæresterier over en lav sko. (Hva har sko egentlig med saken å gjøre? Et merkelig uttrykk!) Og en fet katt som heter Bendomolena. Jeg klarte ikke la være å lese Bendelorma... Men skyggesidene ved kjendistilværelsen, spesielt i USA, sikkert, er det det først og fremst handler om. Og det er interssant både for fjortiser og oss som er litt eldre.
Tenker denne dama er glad hun bare skulle forholde seg til norsk presse, tross alt...

Ingen kommentarer: