torsdag 18. februar 2010

Når jeg først er i gang...

...blir det liksom vanskelig å stoppe... Føler jeg har tilbragt mer tid med Svend Foyn enn med de fleste andre i det siste. Men han er artig selskap! Denne gangen har jeg hørt En rettferdig dom. Spennende plot, men litt for mange tilfeldigheter, kanskje...?
Leo Lande sitter fengslet fra drapet på femtenårige Ami. Men til tross for tilståelsen får ikke mora ro og ber Foyn finne ut hvorfor dattera ble drept. Og det er mange lyssky folk på Tjøme! Her rulles det opp både det ene og det andre og Foyn reiser Tjøme - Tønsberg - Oslo - New York og tilbake igjen på jakt etter sannheten. Som selvfølgelig befinner seg et helt annet sted...
Dette er fjerde bok om Foyn og den tidligste av dem jeg har fått med meg. Men her er det ikke viktig med rekkefølgen. At jeg vet hvordan det kommer til å gå med vår stadig mer rufsete helt, spiller ingen stor rolle.
Nicolai Cleve Broch leser godt. Det eneste er at det skurrer litt med en Foyn med så ung stemme.... Men det er jo slett ikke det viktigste.
Mer Foyn!

1 kommentar:

Aud sa...

Hyyysj, ikke si det bort, men jeg er litt forelska i Svend Foyn ;-D