mandag 14. mars 2011

Død eller levende

16 år gamle Lucas møter Violet Park. Vel har hun vært død i et par år, men hva gjør vel det mellom venner? Egentlig handler Jakten på Violet Park av Jenny Valentine om savnet etter en far som forsvant, men urnen med den døde Violet spiller en stor rolle. Forvirrende? Neida. Men dette er en bok så rik på handling at det ikke er noe poeng å forsøke å gi noen oversikt. Kanskje litt for rik, det er elementer her som godt kunne vært dratt bedre i land. Men i det store og hele er dette en flott bok, full av følelser, hendelser og fanatstiske karakterer.
Og jeg tillater meg å være litt fagintern. Om biblioteket i Queens Crescent sier Lucas: "Stort sett er det fullt av folk som ikke har noe bedre sted å gjøre av seg, så ingen som jobber der, er særlig strenge med noen. De snakker til deg som du er like bra som andre folk, uansett hvem du er. (...) hvis jeg gikk hjem og alle kjeftet og ville at jeg skulle være et annet sted, så var det siste jeg hadde ønsket meg, at fremmede folk på biblioteket kjeftet på meg for å være der også." Noe å tenke på i skrankevakt, eller hva...?

Ingen kommentarer: