lørdag 26. mars 2011

Krimlydbøker

Jeg har hørt både Radiogrøss 3 og Den frosne kvinnen av Jon Michelet i det siste. Den første først.
Jeg har jammen savna radioteater! Godt da at denne inneholdt to i samme slengen. Først "Beklager, feil nummer" hvor den nervesvake Mrs. Henderson overhører en samtale om at en kvinne skal myrdes. For sent skjønner hun at det er henne selv det handler om... Wenche Foss gjør en glimrende innsats som den skrekkelig slitsomme kvinnen som blir mer og mer hysterisk etter hvert som handlingen skrider fram. Jeg ble enda mer imponert da jeg leste inni coveret at da dette ble spilt inn, måtte alt tas i ett strekk, ble det en eneste feil, måtte de begynne forfra igjen. Stor underholdning!
Så fulgte "Heisen til 18. etasje". Stella Rhodes har vært på flukt hele sitt voksne liv. Selv om hennes mors morder ble satt i fengsel, har hun vært redd for at han skal komme ut, finne henne og ta den hevnen han sverget. Og er det ikke ham som er den nye heisføreren der hun bor? Klaustrofobisk spennende selv om slutten er noe søkt. Begge stykkene er skrevet av Lucille Fletcher.
Deretter gikk jeg rett over på Den frosne kvinnen av Jon Michelet. På årets Bokgilde anbefaler Kari Døden i Baugen, og jeg kom på at jeg ikke har lest en eneste Thygesen-krim! Og det går jo ikke an. Nå har i det minste hørt en. Og er sånn passe imponert. Det er for så vidt spennende med den døde kvinnen Thygesen finner stivfrossen under furutreet sitt, men opprullingen via motorsykkelgjenger og utpresning av oljefondsdirektøren og jeg vet ikke hva, blir for sært for meg. Ola Otnes leser godt. Så lenge det er på norsk. For en ting forundrer meg stadig, når en bok med en god del engelsk skal leses inn, hvorfor sørger ikke forlaget for å skaffe en innleser med i alle fall noe bedre uttale enn Heyerdahl? Ja ja...

Ingen kommentarer: