fredag 5. juni 2009

Hva er det med skolen??

Jeg er så gammel at jeg har barn på ungdomsskolen. Der bruker de selvfølgelig en læringsplattform. Og en masse oppgaver og lekser skal gjøres digitalt. Fint, det. Men så kommer det denne moren for øre at Internett i skolen slett ikke betyr fri tilgang til informasjon og ny teknologi! Neida! Her skal vi beskytte ungene mot seg selv og innfører sensur. Burde jeg bli sjokkert? Selvfølgelig ikke. Blir jeg irritert? Noe så inni...!!! For det første: Skolen bruker nettfilter. Hva vet vi om filtre?
  1. De virker ikke. De slipper igjennom ting de burde stoppe, og stopper nyttige ting. Gutta i min datters klasse surfer trygt på porno i klasserommet.
  2. De lærer ikke ungene å forholde seg til nettet på en fornuftig måte. For det første går det sport i å omgå filteret. Jeg holder dessuten på at det ungene må lære, er å håndtere virkeligheten. Virkeligheten kommer ikke med filter. Selv Barnevakten sier nå at det viktigste filteret finnes i ungenes eget hode.
  3. De passiviserer lærerne. Med filter er det ikke nødvendig med kontroll og veiledning, er det vel?
  4. (Og hvis meldingen ungene får opp er av typen "Denne siden er sperret for ditt eget beste", er det bare å be om oppgitthet og aggresjon blant kidsa.)
For det andre: Skolen har sperra for alle interaktive nettsider! Jada, jeg skjønner at det slitsomt om ungene chatter, facer, MSN'er og nettbyer om kjærester og klær når de skal jobbe. Men har ikke skolen fått med seg at Internett i stadig større gard handler om interaktivitet og sosial teknologi? Vet de ikke at dette har nytteverdi? Noen eksempler:
  1. Eirik Newth har ved flere anledninger boblet av glede over Twitter. Når han nå opplever problemer med en av sine utallige tekonologiske dupeditter, twitrer han det, og løsningen kommer etter kort tid. Unyttig?
  2. Jannicke er en kløpper på å både twitre og face fra konferanser hun er på. En grei måte for oss andre å følge med på. Unyttig?
  3. Jeg er Facebookjunkie. Jada, jeg vet at jeg ikke behøver innom hver dag og at jeg gjør en hel masse dilldall der. MEN! Jeg er også med i flere grupper av faglig interesse og holder meg oppdatert på arrangementer og hendelser som er nyttige for meg. Jeg diskuterer litteratur og bibliotek med folk både innen- og utenlands. Unyttig?
  4. Unger i dag er like sosiale på nett som i real life. Det betyr at chatting kan være en utmerket måte å samarbeide på. Gruppearbeid fra skrivebordet hjemme. Utnytter skolen denne muligheten?

Skolen skal lære ungene våre informasjonskompetanse. Med denne filter- og sensurpolitikken lærer de helt andre ting. Nemlig at skolen ikke er i kontakt med verken utvikling eller virkelighet. At skolen undervurderer deres teknologiske kompetanse. At skolen lager skremsler av noe ungene utmerket godt vet kan være både morsomt og lærerikt. Man er bekymra for det store frafallet i skolen. Noen mener det skyldes at ungene ikke opplever skolen som relevant. Kan det være en sammenheng her, kanskje...?

14 kommentarer:

Susanne B. Bolstad sa...

Og tjenester som biblioteksvar er jo livsfarlige... og wikipedia er djevelens verktøy, så det kan man ikke bruke.

Mari sa...

Wikipedia ser faktisk ut til å være lærernes foretrukne kilde...

Susanne B. Bolstad sa...

Ikke overalt dessverre... heldigvis er datteren min en av de ytterst få heldige som faktisk har skolebibliotekar på skolen sin. (Og en bibliotekarmamma som aldri lar sjansen gå fra seg til å oppdra lærerne hennes :-))

Mari sa...

Etter 15 år i skolen orker jeg ikke oppdra en eneste lærer til... ;-)

Anonym sa...

Halloen!
Ein del av problemet til skulen er at den kan gjere seg fullstendig irrelevant utan at det får konsekvensar av noko slag. Uansett kva som skjer dryssar det pengesekkar nedover både institusjon og lærarar i ein jamn strøm. Eg trur i alle fall at biblioteka ikkje har tid til å vente på at skulen skal få sidrompene sine i gir på dette feltet.

TCB
Stig Elvis

JHA sa...

Du ser så sinna ut på bildet, Mari. Kritt og tavle er fine greier. Kanskje en helt PC-fri ungdomsskole hadde vært tingen?

Ta en titt på denne damen her. Professor, over 70 år, på Bercley:

http://www.youtube.com/results?search_type=&search_query=Marian+Diamond&aq=f

Å beherske IT-verden er fort gjort, den kompetansen er jeg ikke redd for. Best å lære real life og real(fag) kunnskap først, kanskje?

Jørn Harald

Mari sa...

Å sette likhetstegn mellom teknologisk kompetanse og informasjonskompetanse, er en vanlig feil. Det er ingen som bestrider at ungene i dag kan betjene ny teknologi. Men å nyttiggjøre seg den for å orientere seg i fag og samfunn, det kan de ikke. Det vet alle vi som har jobba i skolen. Og det skumleste av alt er at de ikke vet at de ikke kan det. Dette handler om å kunne orientere seg i den moderne verden, og det er det faktisk skolens oppgave å lære dem.

Vil vi ha en generasjon som ikke kan skille fakta fra fiksjon, reklame fra forbrukerinformasjon og det seriøse fra populistisk svada, er det bare å fortsette som i dag. Men er det det vi vil, da?

Elin sa...

Åh, jeg er så enig, så enig! Selv sliter vi med filtre på jobb. Vi har forsøkt melde fra til IT, men det er en evig kamp - de nekter å gi oss tilgang til f. eks. YouTube. "Dette trenger du ikke i jobben din."

Frustrasjonen kan være stor når jeg sitter på Biblioteksvar og ikke får opp sider man vet er kvalitetsmessig bra, men selve artikkelen inneholder noe som trigger filteret, dermed får du ikke sett om den er relevant i forhold til spørsmålet. Frustrerende!

Mari sa...

IT-avdelinger kan være et mareritt... Har de lært noe om informasjonskompetanse, da? Sjelden...

(Ikke si det bort, men jeg var en gang ute for en IT-mann som mente han kunne alt om bibliotek og kunne rasjonalisere driften for meg. Han hadde nemlig jobba på delelager en sommer...)

Mari sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Elin sa...

Eneste IT-avdelinga jeg virkelig var på godfor med var på min forrige jobb. Den bastod av én person, og han var sjeleglad for å snakke med noen som ikke så dumt på ham da han sa noe. ;-) Tror han er en av mine favoritt IT-avdelingsmennesker. Jeg tror vi begge er litt glade for ikke lenger å jobbe i skolen...

Jærbibliotek Ung sa...

På den annen side har skolebibliotek og folkebibliotek et publikum på nett som vil logge seg inn dersom de får tilgang på læringsplattformen.

Litteraturtips, nettips og (om en får mast nok på IKT) en lokal bibliotekchat direkte til kidsa.

Tidlig en lørdags morgen
Bjørn

Anonym sa...

Jeg setter jo ikke likhetstegn mellom teknologisk kompetanse og informasjonskompetanse i mitt innlegg, Mari. Mitt poeng er at unge først bør opparbeide basal kunnskap (f.eks. greie å formulere egne selvstendige tanker & beherske språk) innen nettet tar for stor oppmerksomhet. På min arbeidsplass får vi stadig jobbsøkere som rett og slett ikke greier å formulere selvstendige tanker. Skremmende.

Det er tidspunktet for når elevene vurderes som modne for å forholde seg til nettets innhold på en kritisk måte, som jeg synes skolen ikke tar på alvor.

God veiledning (bibliotekarer) er viktigere enn noen gang. Og enhver bibliotekar må jo kunne hack'e seg rundt et filter, når det vurderes som faglig nødvendig! Ikke la IT-folka rule ;-)

Jørn Harald

elis lesebabbel sa...

"nekter å gi oss tilgang til YouTube" Ha ha haaaa! Det kan ikke være mulig! Hvor far out går det an å bli!


Redd for skolemassakre da kanskje!?