mandag 29. juni 2009

Alvevinger og film noir

Violet & Claire handler om... Violet og Claire. Violet har styrtrike foreldre, men markerer sin følelse av distanse fra opphavet ved å kle seg i svart, male rommet sitt svart, farge håret svart. Men det er ikke noe umodent opprør i hennes altoppslukende interesse for film. Spesielt film noir, selvfølgelig. Hun både skriver filmmanus og omtaler livet sitt som en film.
Enter: Claire. Hun sitter i skolegården ikledd hullete sko, en Tingeling-trøye og glitrende alvevinger! Ikke akkurat måten å bli godtatt på ny high school på. Det hjelper heller ikke at hun er mest opptatt av poesi og alvorlig vurderer muligheten for at hun stammer fra en rase høyrestående alver som har blitt tvunget under jorda av menneskene...
Ikke rart disse jentene finner hverandre. Og ikke rart boka er fascinerende med sånne karakterer. Det er vel det jeg liker best med Francesca Lia Block, hun bygger opp sine personer med suveren forakt for hvordan denslags skal gjøres. Og språket. Hun leker, eksperimenterer og er verken redd for å bli overtydelig, klisjefylt eller uforståelig, tror jeg. Det bli lesverdigheter av sånt.

1 kommentar:

HPL sa...

Gleder meg til å lese denne. Ble litt overdose av FLB på meg en stund, men nå er jeg klar for mer. :)