mandag 8. juni 2009

Slam!

Sam er 16 år og skal bli far. Kan det blir morsom bok av sånt? Ja, i alle fall når Nick Hornby skriver den!
Slam (som på skate-språk betyr noe sånt som å tryne så du legger igjen tenna i betongen) er en utrolig artig bok om et alvorlig tema. Det er jo ingen spøk når to unger skal bli foreldre. Men den reflekterte ungguttens tanker rundt livet, farskap, jenter, sex, framtid, rømningsmuligheter og skolegang førte til både tårer i øynene, smil og høylytte latteranfall. (Stakkars mine medpassasjerer i kollektivtrafikken. De må jo begynne å bli redde...)
Jeg har altså hørt lydboka, glimrende lest av Christoffer Staib. Han bidrar med en innlevelse som kanskje ville blitt litt i overkant i en annen bok, men i denne jeg-historien funker det utmerket. Han forteller så jeg tror jeg hører Sam, og etterlikner stemmer så det er en fryd. (Kompisen Rabbit høres ut som Øivind Blunck på speed, utrolig fornøyelig.)
Boka er utgitt som ungdomsbok, og kanskje fungerer den for målgruppa. Men jeg tror den fungerer enda bedre for oss som har fått en del avstand til tenåra og kan se tilbake på perioden med skrekkblanda fryd.

Ingen kommentarer: