torsdag 16. juli 2009

It's Potter time!

Er jeg trøtt i dag? Oh yeah! Og hvorfor var jeg ute og rangla til langt på natt på en onsdag? Fordi det var førpremiere på Harry Potter og halvblodsprinsenAkershus festning i går!
Elvis og jeg stilte oss i kø klokka ni på kvelden. Det holdt, det, vi hadde bare et par, tre hundre foran oss. Greit å finne gode plasser på vonde plaststoler. Vi hadde flott utsikt til lerretet, vollen bak, muren med dødsetermerket og folk. Så professor McSnurp, Slur og de andre fra fine fine Galtvortskolen og en hel masse wannabe-galtvortinger. Men må igjen få si at Notoddens Potter jammen likner mer på hovedpersonen enn selv Daniel Radcliffe gjør!
Når jeg ikke har nevnt Ylva ennå, er det ikke fordi jeg er en slem mor som ikke tar med barnet på happeninger som dette. Det er fordi hun er et slemt barn som fikser seg crew pass og derfor var inne på området hele ettermiddagen, sto med fakkel i dødseterkappe under åpningen og fikk hilse på og KLEMME Wiltersen-tvillingene! Mamma er bare litt misunnelig... (Og da sier jeg ikke en gang noe om at sommerleiren starter i morgen...)
Etter som det ble mørkere, ble stemningen upåklagelig. Og da showet satte i gang, var det bare å gi seg over. Denne filmen gir best inntrykk av hvordan det var.
Etter min mening, er Harry Potter og halvblodsprinsen en av de beste Potter-bøkene. Ikke sikker på om jeg kan si det samme om filmen. Harry selv er litt passiv. Ronny og Draco får derimot vise fram nye sider av seg selv. Flott innsats fra de skuespillerne! Og mens det mørke får litt liten plass, er det nok av romantikk. Både morsomme og såre scener der, men blir ikke helhetsinntrykket litt i overkant lyst? Tror det. Men kan ikke gjøre meg opp noen skikkelig mening før jeg har sett den minst en gang til. :-)
Lyn ute i Oslofjorden bidro til stemninga underveis i visningen, men det var først mot slutten, på det mest perfekte tidspunktet i filmen, at vi fikk været rett over oss og regnet bøtta ned. Kalde og gjennomvåte satt vi timen vår på nattbussen til Drammen og kunne krype, varme og tørre under dyna først i firetida. Men alle var enige om det hadde vært en fin tur! ;-)

Ingen kommentarer: