lørdag 18. juli 2009

Yo!

Kong Steves selvlysende hiphop-bibel av Thomas Fröhling er rett og slett skikkelig artig! Til og med jeg fikk lyst til å rappe... Forlaget sier:
"Steve! Jeg heter Steve. Det er liksågreit å si det med én gang. Det uttales Steve, som rimer på Teve. Ikke Steve, rimer på liv. Man kunne kanskje ha tenkt seg at foreldra mine hadde planlagt litt. At de hadde hatt noen visjoner. Kanskje sett hvordan jeg skal erobre verden en dag. Steve kunne jo uttales Steve the spy. Eller Space Ace Steve, rompiraten. Eller på fransk, sneglespiseren Le Steve. Men nå er det altså Steve. Norsk uttale. Med e på slutten. Det spiller ingen rolle. Det er jeg som skal bli den nye kongen. Kongen av hip hop."
Det handler altså om Steve, 14 år og hans forhold til musikk, skole, mor, damer og HIP HOP! Det store i livet. Og dette kunne jo blitt en standard ungdomsroman. Men det er det ikke. For jeg har også vært deltager på Steves hiphop-skole. Lært om rim og beats og musikkhistorie. Lest mange tekster. Og hadde jeg ikke vært så ordentlig, kunne jeg klipt ut diplomet bakerst i boka og hengt det på veggen.
Skal jeg være negativ til noe her, må det være coveret. Det signaliserer en langt yngre målgruppe enn dem boka passer for. Og det er synd, for er det noe ungdom ikke vil, så er det å ta opp bøker som ser barnslige ut.
Boka er gjendiktet av Elling Borgersrud fra Gatas Parlament. Den svenske utgaven foregår neppe på Holmlia... Og jeg synes det bare er herlig frekt at Steve har nettopp har Gatas Parlament som favorittgruppe. Og Norges beste rapper er... Elling! :-D

Ingen kommentarer: