fredag 25. juni 2010

Du kan ta mannen ut av ulven, men du kan... eller noe

Når en mann utstråler dyrisk sex, har han kanskje skarpe tenner også? Synes coveret virkelig gir anslaget i Christian Mørk sin bok Darling Jim, en sølvgrå ulv mot svart bakgrunn. For her er det både villdyr og dypeste mørke.
Det begynner med at likene av en voksen dame og hennes to unge nieser blir funnet i tantes hus. Det ser ikke ut til at utenforstående har vært innblanda, så på en eller annen måte må de ha drept hverandre... Den eldste niesas dagbok dukker opp, og en ung mann bestemmer seg for å nøste opp historien.
Denne boka begynner nesten på slutten, men det blir ikke mindre spennende av den grunn. Det handler om tre søstre i begynnelsen av tjueåra, deres svært så eksentriske tante, irsk landsbyliv, myter, ulver og en farlig sjarmør. Flere ganger måtte jeg bla tilbake for å få med alle detaljene når spenningen fikk meg til å lese for fort, så mye driv var det her. Spennende og anderledes.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg fikk en bok av en venninne fra Danmark i fjor: De til herskere av Christian Mørk. Den så spennende ut, men har blitt stående i bokhylla. Kanskje jeg skal lese den i sommer? Fikk lyst til det nå.

Mari sa...

Ja, tror ikke flere er oversatt. Jeg er treg til å lese dansk, men her er det kanskje verdt det? Lar deg teste først, Knirk. :-)