fredag 18. juni 2010

Utfordra!

Ble tagga av Eli og utfordra til å nevne mine tre favorittbilledbøker fra barndommen. Men må si meg enig med HP, det er ikke lett å huske denslags. Jeg vet mamma leste Anne-Cath. Vestly for meg. Og at jeg ikke var så interessert, for, som jeg sa, "Mamma, barn er ikke så snille." Akk ja, desillusjonert allerede den gang... Da likte jeg Lindgrens Barna fra Bakkebygrenda mye bedre. Og siden jeg vokste opp i en god raddisfamilie (dette var på 70-tallet, tross alt), leste vi Kamerat Jesus. Uten at jeg husker den som noen høydare. Men ingen billedbøker her.
Jeg likte Elsa Beskow, det gjorde jeg. Kanskje fordi det likna fantasy? :-) Særlig Blomsterfesten. Men den mista mye av sin sjarm etter at ballettskolen jeg gikk på skulle ha blomsteropptog i Drammens teater og mamma skulle sy kostyme etter bilde fra boka. Mamman min har aldri vært særlig god til å sy... (Jada mamma, jeg vet du er flink til å tråkle!)
Også husker jeg Er dere ikke riktig kloke!!! sa Klara og Eufrat (det var den lille, svarte bikkja som het Tigris) av Christina Björk og Lena Anderson. Pedagogisk og korrekt om demokrati og barns mulighet til å bestemme over egen hverdag. For alle må jo skjønne at det ikke går an å legge asfalt i skolegården når en kan ha husker og kjøkkenhage der! Finner boka i flere skolebibliotekkataloger og tenker at den kanskje ikke er det mest aktuelle for dagens unger? I dag får de jo ikke ha husker uten mykt EU-godkjent underlag under...
Men aller best likte jeg nok den slitte utgaven av Inger Hagerups Så rart. Illustrert av Paul René Gaugin. (Dette regnes vel ikke som billedbok etter de strengeste definisjonene, men det blåser jeg i.) Både tekstene og bildene var rare og fine og skumle og spennende. Og da Inger Hagerup var på besøk hos mamma, de skulle nok på et eller annet møte, fikk jeg den signert. Tror det var mitt første møte emd en forfatter jeg kjente til. Det var stort, det!
Vi leste jo mengder av bøker, så egentlig er det rart jeg ikke husker fler. Det er de jeg leste selv som gir de sterkeste minnene. Men artig å se hva som dukker opp når hukommelsen først skal graves i!

1 kommentar:

elis lesebabbel sa...

Ha ha ha!!! NOK et eksempel på hvor gammel man begynner å bli! Klara og Eufrat ja! Mener å huske at jeg brukte en av dem litt i forbindelse med klasser som lettlestbøker. (Var ikke så mye annet den gangen) Kamerat Jesus! Oh my gååååd!

Jeg husker da jeg begynte på Tveita i 1980 at jeg satte Blomsterfesten i magasinet, fordi jeg fant den borgerlig og reaksjonær. (Hmmm... Va'kke det sensur så veit ikke jeg!) Hageblomstene var overklasse/ borgerskap og ugresset var filleproletariatet og FRYKTELIG ramptete. Brenneslefar måtte passe på dem, den klasseforræderen!

Men tegningene er GENIALE!